Siirry sisältöön

Timo Heinonen: Move! tulosten hyödyntäminen – yhteinen prosessi (VLN:n blogisarja)

Mistä ja miten puhumme, kun puhumme liikkumisesta, liikunnasta tai urheilusta? Miten liikkuminen, liikunta ja urheilu kiinnittyvät yhteiskunnan muihin osa-alueisiin? Mitä haasteita suomalainen liikuntapolitiikka kohtaa nyt ja tulevaisuudessa?

Valtion liikuntaneuvoston blogikirjoitusten sarjassa liikuntaneuvoston ja sen jaostojen jäsenet pohtivat liikkumista, liikuntaa, urheilua yhteiskunnan osana. Blogisarjan seitsemännestä kirjoituksesta vastaa liikuntaneuvoston puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Heinonen.

Move! 2024 mittaustulosten julkistustilaisuudessa joulukuussa 2024 totesin, että: ”en ollut oman kouluni Juuse Saros, vaan oli muut syyt, miksi Heinonen laitettiin maaliin. Minulle ei lapsuudessa syntynyt ja kehittynyt sitä elämänmittaista liikunnallista elämäntapaa, vaan minä jouduin sen lajini ja liikuntani löytämään vasta aikuisiällä.” Itse toivon, että yhä useampi – mielellään ihan jokainen lapsi ja nuori – voisi jatkossa löytää sen oman iloisen ja hauskan tavan liikkua ja nauttia liikunnasta.

Fyysisen toimintakyvyn Move!-mittaukset on toteutettu 5.- luokkalaisille osana perusopetuksen liikunnan opetusta vuodesta 2016 alkaen ja 8.-luokkalaisille kattavasti vuodesta 2018 alkaen. Puheenjohtamani valtion liikuntaneuvosto on vastannut alusta saakka Move! järjestelmän raportoinnista ja tietopohjan kehittämisestä.

Move on kerryttänyt meille jo vuosien ajan luotettavaa tietoa lasten ja nuorten toimintakyvystä ja piirtänyt aikasarjaa sen kehityksestä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää niin kansallisen, alueellisen kuin paikallistason liikunta- ja terveyspolitiikan toimenpiteiden toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä seurannassa ja toimenpiteiden vaikutusten arvioinnissa.

Julkistustilaisuudessa kuulimme, kuinka Move!-mittauksiin on osallistunut tänäkin vuonna yli 110.000 oppilasta 5.- ja 8.luokilta. Tuloksilla on merkitystä ja niitä voidaan hyödyntää monella eri tavalla.

Tulosten merkityksestä lyhyesti muutama esimerkki:

  • Yksittäiselle oppilaalle Move! tuottaa tietoa ja palautetta omasta fyysisestä toimintakyvystään ja vinkkejä sen kehittämisestä.
  • Koululaisten vanhemmat saavat tietoa lastensa fyysisen hyvinvoinnin edellytyksistä sekä siitä, mihin lasten hyvinvointiin liittyviin asioihin heidän tulisi kiinnittää huomiota.
  • Terveydenhoitaja saa tietoa oppilaan jaksamista ja hyvinvointia mahdollisesti haittaavista tekijöistä.
  • Opettaja ja koulu saavat tietoa siitä, mihin fyysisen toimintakyvyn osa-alueisiin tulee opetuksen suunnittelussa kiinnittää huomiota.
  • Valtakunnan, kunnan ja maakunnan tasolla Move! tuottaa objektiivista tietoa lasten ja nuorten fyysisestä toimintakyvystä esimerkiksi kansallisen liikunta- ja terveyspolitiikan ja kuntien terveyden edistämistoimenpiteiden kehittämistä ja seurantaa koskien.

Voin hyvillä mielin sanoa, että Move! on vakiinnuttanut paikkansa merkittävänä järjestelmänä, joka on luonut ja luo jatkossakin erinomaisia edellytyksiä lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn edistämiselle niin valtakunnan, hyvinvointialueiden, kunnan ja koulujen tasolla. Onnistuakseen se vaatii kuitenkin laajaa ja toimivaa, poikkihallinnollista yhteistyötä.

Kehitettävääkin löytyy ja keskeinen havaintoni liittyy kuntien liikunnasta vastaavien toimialojen ja kouluterveydenhuollon kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tärkeää olisi, että yhä useammassa koulussa oppilaiden Move!-tulokset olisivat käytettävissä terveystarkastuksissa ja oppilas voitaisiin tarpeen mukaan ohjata liikuntaneuvontaan ja -palveluihin. Toimintakulttuurin ja -ympäristön syvällinen muutos ja muutosten juurtuminen esimerkiksi kouluympäristössä tai elinympäristön ja yhdyskuntarakenteen muuttaminen vievät pitkään. Tästäkin syystä on tärkeää, että paikallisten toimenpiteiden toteuttamista jatketaan myös hyvin pitkäjänteisesti, yli valtuustokausien.

Kehittämisen pauloissa ja työmäärän hirvittäessä on hyvä pysähtyä ja muistaa miksi tätä teemme. Tärkeimpänä asiana näen oppilaasta välittämisen ja sen, että jo varhaisessa vaiheessa kiinnitetään huomiota oppilaan toimintakykyyn. Sillä on kauaskantoiset vaikutukset oppilaan elämään tulevaisuudessa.

Timo Heinonen
valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja
kansanedustaja

Lue myös VLN:n blogisarjan muut kirjoitukset:

Timo Heinonen – Suomesta maailman liikkuvin kansa
Henrika Backlund – Liikunnalla ei ole tulevaisuutta ilman arvostusta
Pasi Kivisaari – Liikutaan
Tiina Elo – Liikunnan Käypä hoito -suositukset tulee palauttaa käyttöön viipymättä
Miina-Anniina Heiskanen – Neljä ratkaisua liikkumisen edistämiseksi EU:ssa
Petri Tapio – Oodi liikunnan ilolle