Gymnaestrada 2015 Helsinki -tapahtumatutkimus

JärjestötKunnatTutkimusValtionhallinto

Tässä arviointitutkimuksessa kerättiin tietoa Gymnaestrada 2015 Helsinki -tapahtuman suorista taloudellisista vaikutuksista, tapahtumaa seuranneiden kuluttaja- ja matkailukäyttäytymisestä, vapaaehtoistyöntekijöiden osallistumismotiiveista, tapahtumakokemuksista ja rahankäytöstä, osallistujien motiiveista, kiinnostuksen kohteista Helsingissä sekä matkailijakokemuksista ja -käyttäytymisestä.  Tapahtuman toteutumista arvioitiin yhdessä Voimisteluliiton, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Helsingin kaupungin kanssa. Tutkimuksen toteuttivat Sponsor Insight Finland sekä Haaga-Helia AMK:n Sport Business School Finland.

Heinäkuussa järjestetty Gymnaestrada 2015 Helsinki on toistaiseksi kansainväliseltä osallistujamäärältään suurin Suomessa koskaan järjestetty tapahtuma. Kaikkiaan 17 000 ulkomaista voimistelijaa yli 50 eri maasta täydennettynä 4 000 kotimaisella voimistelijalla loivat viikon aikana yli 200-tuntisen ohjelmiston, jota seuraamaan myytiin 78 000 lippua. Tutkimuksen mukaan tapahtuma jätti painavan jälkensä, noin 23–27 miljoonaa euroa, Helsingin kaupunkialueen talouteen. Tulokset osoittavat, että tapahtuma onnistui erinomaisesti ja se lisäsi kiinnostusta voimistelua ja vapaaehtoistoimintaa kohtaan. Kehitettävää nähtiin tapahtuman mainonnassa, pysäköintijärjestelyissä sekä tapahtumaviestinnässä ennen tapahtumaa.

Osallistujien tyytyväisyysaste oli korkea lähes kaikilla osa-alueilla, joilla tarkastelua tehtiin. Kiinnostus voimistelua kohtaan on kasvanut. Tämä on näkynyt myös voimisteluseurojen kasvaneena kysyntänä syksyn aikana. Lähes puolet tutkimukseen osallistuneista vapaaehtoisista vastasi tapahtuman lisänneen merkittävästi heidän haluaan osallistua vapaaehtoistyöhön myös tulevaisuudessa. Vahva enemmistö (84 %) suosittelisi ehdottomasti tapahtumaan osallistumista ystäville.

Tapahtumakävijät olivat erityisen tyytyväisiä Helsingin turvallisuuteen, kaupungin siisteyteen, aktiviteettien määrään, viihtyisyyteen, julkiseen liikenteeseen sekä nähtävyyksiin. Ulkomaalaiset vastaajat löysivät parannettavaa kaupungin viihtyisyydessä, aktiviteettien määrässä, nähtävyyksissä sekä kulttuuritarjonnassa kotimaisia vastaajia enemmän.

VLN 2015:6 Gymnaestrada 2015 Helsinki -tapahtumatutkimus (PDF, 3 MB)