Koronapandemian akuutit vaikutukset liikuntatoimialaan

JärjestötKoulutusKunnatTutkimusValtionhallinto

Tässä selvityksessä tarkastellaan koronapandemian akuutteja vaikutuksia liikuntatoimialaan. Selvitys kuvaa kuntien liikuntapalveluiden, urheiluseurojen ja järjestöjen sekä liikunta-alan yritysten ja koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden tilannetta maalis-toukokuussa 2020. Selvityksen tiedot on kerätty liikunta-alan toimijoille toukokuun alussa lähetetyillä kyselyillä.

Koronapandemia ja -rajoitukset näyttävät vaikuttaneen liikunta-alan toimijoihin hyvin vaihtelevasti, mutta alalla ei näytä olevan koronakriisin voittajia. Vakavimmat akuutit vaikutukset koronalla on ollut alan yrityksille, joiden toimintaedellytyksiin koronarajoitukset ovat vaikuttaneet pääosin erittäin paljon, monilla keskeyttäneet toiminnan kokonaan. Liikunta-alan yrityksistä 59 %:ssa liikevaihto on laskenut vähintään puolella.  Liikunta-alan yritysten tilanne näyttäytyy monelta osin heikommalta kuin yritysten tilanne keskimäärin.

Koronapandemialla on ollut vaikutuksia myös osaan verovaroilla, rahapelituotoilla tai muilla tuloilla (esim. jäsenmaksut) toimiviin alan toimijoihin, kuten kuntien liikuntapalveluihin, koulutus- ja tutkimusorganisaatioihin sekä urheiluseuroihin ja järjestöihin. Akuutin kriisin taloushaasteista on pääosin selvitty nopeilla sopeuttamistoimilla. Koronan merkittävimmät vaikutukset edellä mainittuihin toimijoihin nähdään myöhemmin esimerkiksi verovarojen ja rahapelituottojen vähentyessä tai mikäli uudet rajoitustoimet estävät toimintaa ja tulonhankintaa syksyllä.

VLN 2020:1 Koronapandemian akuutit vaikutukset liikuntatoimialaan (PDF, 4 Mt)