Sosiaali- ja terveysministeriö
Intressi liikunnan edistämiseen
Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen.
Perustiedot
Vastuulla
- Hyvinvoinnin ja terveyden tukeminen
- Sosiaali- ja terveyspalvelut
- Sosiaalivakuutus (eläke-, sairaus- ja työttömyysvakuutus)
- Yksityisvakuutus
- Työsuojelu ja työhyvinvointi
- Tasa-arvo
Talous
15,91 mrd € / 24,5 % valtion talousarviosta (2022).
Henkilöstö
Ministeriössä noin 480 työntekijää, koko hallinnonalalla noin 4 300 henkilötyövuotta (2022)
Hallinnonalan keskeiset virastot
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira, Säteilyturvakeskus STUK, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, Työterveyslaitos TTL, Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta, Alko Oy, Eläketurvakeskus, Kansaneläkelaitos, Työsuojelurahasto ja Työllisyysrahasto
Toimet liikkumisen ja liikunnan edistäjänä
Tavoitteet
- Ihmisten aktiivinen osallisuus
- Yhteen toimivat palvelut ja etuudet
- Turvallinen ja hyvinvoiva elin- ja työympäristö
- Kestävä rahoitus
- Hyvinvointia työn murroksessa
Toimenpiteet
- Terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan poikkihallinnollinen edistäminen
- Fyysinen aktiivisuus ja liikunta osana työkyvyn edistämistä
- Fyysinen aktiivisuus ja liikunta osana terveyspalveluita, sairauksien ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta
- Fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistäminen osana sosiaalipalveluita
- Sosiaaliturva tukemassa liikuntaharrastamista ja urheilemista
- Fyysinen aktiivisuus osana tasa-arvopolitiikkaa ja YK:n vammaissopimusta sekä niiden seurantaa
Keskeiset mittarit
- Lasten ja nuorten sekä aikuisväestön itseraportoidut toimintarajoitteet (%)
- 5. ja 8. luokan oppilaiden osuus (%), joiden fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tasolla
- Varusmiesten kestävyyskunto, lihaskunto ja kehon keskipaino
- Selviää vaikeuksitta 500 metrin kävelystä, ikääntyneet (%)
- Liikkumissuositusten toteutuminen eri väestö- ja ikäryhmissä (%)
- Aikuisväestön itseraportoitu työkyky ja työssä jaksaminen eläkkeelle asti (%)
- Henkilöstöliikunnan tukeminen eri organisaatiossa (%)
- Liikunnan edistämistä käsittelevä poikkihallinnollinen työryhmä (kunnassa) (%)
- Vakiintuneen poikkihallinnollisen liikuntaneuvonnan toteutuminen kunnissa (%)
Keskeinen lainsäädäntö
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä
- Laki terveyden edistämisen määrärahasta ja asetus terveyden edistämisen määrärahasta
- Laki valtionavusta Urho Kekkosen kuntoinstituuttisäätiölle
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
- Sosiaalihuoltolaki
- Terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä ja asetus erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksesta sekä yleislääketieteen erityiskoulutuksesta
- Laki ja asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista
- Asetus lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutuksesta
- Laki kehitysvammaisten erityishuollosta
- Laissa kuntouttavasta työtoiminnasta
- Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista
- Työterveyshuoltolaki
- Työturvallisuuslaki
- Laki urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta
- Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
Keskeiset strategiat ja suunnitelmat
- Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 – valtioneuvoston periaatepäätös sekä Hyvinvointia kaikille 2030 -toimeenpanosuunnitelma
- Mielenterveysstrategia
- Mielenterveyden edistämisen periaatepäätös
- Työkykyohjelma 2020–2023
- TYÖ2030 – Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelma
- Kuntoutuksen uudistamisen toimintasuunnitelma
- Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030. Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi ja valtioneuvoston periaatepäätös vuoteen 2030 saakka
- Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen valtakunnallinen toimenpideohjelma vuosille 2023–2027
- Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2020–2023
Keskeiset resurssit
Arvioidut suorat panostukset:
- UKK-instituutin yleisavustus, vuosittain 0,9 miljoonaa euroa
- STEA-avustukset, joissa mukana liikunta, vuosittain noin 13-16 miljoonaa euroa (2020-2023)
- Terveyden edistämisen määrärahan hankeavustukset, joissa mukana liikuntaa, vuosittain 0,2-0,4 miljoonaa euroa (arvio)
- Erikoislääkärikoulutuksen erityisvaltionosuus, EVO-rahoitusta liikuntalääketieteen erikoislääkärikoulutukseen (määrä ei tiedossa)
Arvioidut välilliset panostukset:
- Fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistäminen on osana monia muita STM:n määrärahoja ja avustuksia, kuten THL:n ja TTL:n toiminnan määrärahoja sekä sosiaalipalveluiden määrärahoja (määrää ei arvioitavissa)
Keskeiset työryhmät
- Kansanterveyden neuvottelukunta (2020-2023)
- Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE
- Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen sekä yleislääketieteen erityiskoulutuksen koordinaatiojaosto (liikuntalääketiede)
Kehittämissuositukset (VLN:n määrittelemät)
- Integroidaan liikunta- ja liikkumisvaikutusten arviointi (LIVA) osaksi STM:n ja sen hallinnonalan lainvalmistelua sekä muuta valmistelua ja päätöksentekoa, kuten strategioiden valmistelua. Lisätietoa liikkumisvaikutusten arvioinnista osoitteesta: www.liikkumisvaikutukset.fi.
- Nostetaan liikunnan ja liikkumisen edistäminen näkyville osaksi STM:n hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuutta suorina tavoite- ja toimenpidekirjauksina, kuten terveyden ja toimintakyvyn edistäminen -osa-alueen valtion talousarviokirjauksiin ja mittareihin sekä terveyden edistämisen määrärahan tavoitteisiin.
- Parannetaan liikunnan hyödyntämistä hyvinvointialueiden työvälineenä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sairauksien hoidossa.
- Vahvistetaan hyvinvointialueiden ja kuntien yhdyspintatyötä liikunnan ja liikkumisen edistämisessä. Rakennetaan sujuva liikuntaneuvonnan palveluketju osana elintapaohjausta hyvinvointialueiden, kuntien ja järjestöjen yhdessä toteuttamana. Tunnistetaan myös yritysten mahdollisuudet olla osa palveluketjua.
- Kirjataan liikkumisen edistäminen ja asiakasohjaus liikuntaneuvontaan osaksi keskeisiä sotealan koulutusten opetussuunnitelmia sekä sote-alan koulutusta ohjaaviin strategioihin ja suunnitelmiin. Mahdollistetaan sote-alan opettajille ja työelämässä oleville ammattilaisille riittävä lisäkoulutus liikkumisen ja liikunnan edistämisestä. (yhteistyössä mm. opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa)
- Selvitetään mahdollisuus taata subjektiivinen ulkoiluoikeus ikääntyneille.
- Otetaan fyysinen aktiivisuus ja liikunta mukaan tavoitteeksi ja toimenpiteeksi työkyvyn edistämisen ohjelmiin.
- Tunnistetaan istuminen työturvallisuuskysymyksenä ja otetaan fyysinen inaktiivisuus mukaan muun muassa työpaikan riskinarviointiin.
- Kehitetään sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistä tietopohjaa työ- ja toimintakykytiedon osalta. Otetaan ikääntyneitä koskevaan RAI-mittariin mukaan fyysistä aktiivisuutta kuvaavia mittareita.
- Ulotetaan tasa-arvopolitiikka koskemaan vahvemmin myös vapaa-aikaa, mukaan lukien liikunta ja liikkuminen.
- Selkiytetään terveydenhuoltolain ja vammaispalvelulain vastuunjakoa ja yhteensovittamista vammaisten fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistämisessä.
- Huomioidaan liikunta uuden vammaispalvelulain toimeenpanossa ja ohjeistuksissa muun muassa vammaispalvelujen käsikirjassa. Tarkastellaan YK vammaissopimuksen liikuntaa koskevat artiklat (30§) vammaispalvelulain sisällöissä ja toteutuksessa.
- Vahvistetaan arjen fyysisen aktiivisuuden huomioimista osana kuntoutuksen kokonaisuutta esimerkiksi sisällyttämällä liikunta ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, kuntoutuksen sisältöihin sekä sisällyttämällä liikunta kuntouksen jälkitoimenpiteisiin.
- Parannetaan huippu-urheilijoiden toimeentuloturvaa hallituskaudella 2019−2023 tehtyjen selvitysten pohjalta niin, että urheilijoiden toimeentuloturva on yhdenvertainen muihin ammatteihin verrattuna. (yhteistyössä mm. opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa)