Valtioneuvoston kanslia
Intressi liikunnan edistämiseen
Poikkihallinnollisen yhteistyön edistäminen ja päätöksenteon tukeminen valtioneuvostossa.
Perustiedot
Vastuulla
- Palvelut valtioneuvostolle
- Valtion omistajaohjaus
- Poikkihallinnollinen yhteistyö
- Suomen EU-politiikka
Talous
0,24 mrd. € / 0,3 % valtion talousarviosta (2023)
Henkilöstö
Ministeriössä noin 674 työntekijä (2022)
Hallinnonalan keskeiset virastot
Lainsäädännön arviointineuvosto ja Talousneuvosto
Toimet liikkumisen ja liikunnan edistäjänä
Tavoitteet
- Hallitusohjelman toimeenpanon tukeminen
- Suomen EU-politiikan johtaminen
- Valtion aktiivinen ja selkeä omistajapolitiikka
- Valtioneuvoston yhteinen toimintakulttuuri ja kehittämishankkeet
Toimenpiteet
- Liikkuminen ja liikunta osana poikkihallinnollista yhteistyötä (kuten kestävän kehityksen edistäminen ja Terveet tilat 2028 -ohjelma)
- Liikkumisen ja liikunnan edistäminen osana valtioneuvoston yhteistä selvitys- ja tutkimustoimintaa (VN TEAS)
- Liikunnan ja liikkumisen kysymykset osana valtioneuvoston ennakointi- ja tulevaisuustyötä
- Liikunnan ja liikkumisen huomioiminen hallituksen esikuntatyössä
- Liikunta ja urheilu osana Suomen EU-politiikkaa
Keskeiset mittarit
- Ei asetettavissa mittareita
Keskeinen lainsäädäntö
- Laki valtioneuvostosta
- Valtioneuvoston ohjesääntö
Keskeiset strategiat ja suunnitelmat
- Valtioneuvoston Agenda2030 -selonteko ja toimintasuunnitelma
- Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen – Suomi jonka haluamme 2050
- Kestävän kehityksen toimikunnan strategia
- Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelma 2023
- Valtioneuvoston tulevaisuusselonteko 2019–2023
- Ministeriöiden tulevaisuuskatsaus
- Arktisen politiikan strategia
- Valtioneuvoston periaatepäätös Suomen meripolitiikan linjauksista ja meripolitiikan toimenpideohjelmasta
Keskeiset resurssit
Arvioidut suorat panostukset:
- Valtioneuvoston yhteisen selvitys- ja tutkimustoiminnan (VN TEAS) rahoitus liikkumisen ja liikunnan selvitys- ja tutkimustoimintaan, arviolta noin 0-0,2 milj. € vuosittain
Arvioidut välilliset panostukset:
- Liikkumisen ja liikunnan edistäminen osana mm. poikkihallinnollisuuden ja kestävän kehityksen edistämistä (määrää ei arvioitavissa)
Keskeiset työryhmät
- Kansliapäällikkökokous
- Kestävän kehityksen toimikunta
- Valtioneuvoston tutkimus-, ennakointi- ja arviointitoimintaa koordinoiva työryhmä (TEA-työryhmä)
- Käyttäytymistieteellinen ennakointi ja tieto tulevaisuuden hallinnossa – Kettu-työryhmä
Kehittämissuositukset (VLN:n määrittelemät)
- Integroidaan liikunta- ja liikkumisvaikutusten arviointi (LIVA) osaksi VNK:n hallinnonalan valmistelua ja päätöksentekoa, kuten strategioiden valmistelua. Sisällytetään liikunnan ja liikkumisen näkökulmat keskeisiin VNK:n koordinoimiin poikkihallinnollisiin strategioihin. Lisätietoa liikkumisvaikutusten arvioinnista: www.liikkumisvaikutukset.fi.
- Vahvistetaan ministeriön roolia liikunnan ja liikkumisen poikkihallinnollisessa edistämisessä. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi vastaavaa roolia kuin VNK:lla on kestävän kehityksen edistämisen koordinaattorina.
- Tuodaan väestön vähäisen liikkumisen yhteiskunnallinen haaste sekä liikkuminen, liikunta ja urheilu vahvemmin esiin VN TEAS -hankkeiden selvitys- ja tutkimussuunnitelmassa taustakuvauksissa ja otsikoissa. Edistetään liikkumiseen, liikuntaan ja urheiluun liittyvää tietotuotantoa kannustamalla ministeriöitä tunnistamaan em. teemoihin liittyviä tietotarpeita VN TEAS -hankkeiden tietotarvekuvauksissa.
- Varmistetaan, että väestön vähentynyt liikkuminen tunnistetaan yhteiskunnallisena muutostekijänä osana valtioneuvoston ennakointi- ja tulevaisuustyötä. Varmistetaan, että liikunnan ja liikkumisen asiantuntijat ovat mukana ennakointi- ja tulevaisuustyössä.
- Nostetaan liikkumisen, liikunnan ja urheilun teemat esiin entistä vahvemmin osana ennakointi- ja tulevaisuustyötä, esimerkiksi järjestämällä Foresight-tapahtuma liikunta ja hyvinvointi -teemaan liittyen.
- Huomioidaan liikunnan ja liikkumisen kysymykset ja tietopohja (esimerkiksi kansantaloudelliset vaikutukset sekä yhteydet eri politiikkasektoreihin) osana hallituksen esikuntatyötä.
- Otetaan väestön liikkumisen kysymykset mukaan käyttäytymistieteelliseen ennakointityöhön (Kettu-työ) sekä mahdollisesti Kansalaispulssikyselyyn.
- Vahvistetaan yhteistyössä OKM:n kanssa tietopohjaa arktisen alueen väestön liikuntakäyttäytymisestä ja liikkumisen edistämisestä. Esimerkiksi lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn Move!-mittaustuloksista voitaisiin tehdä analyysi saamelaisten kotiseutualueen kunnissa asuvien osalta ja näin tuottaa tietoa väestön terveyden ja hyvinvoinnin politiikkatoimien tukemiseksi.