Liikenne- ja viestintäministeriö
Intressi liikunnan edistämiseen
Kestävä liikkuminen ja hyvinvoiva ihminen.
Perustiedot
Vastuulla
- Viestintä- ja liikennepalvelujen peruspalvelut ja markkinat
- Digitalisaatio, tietovarannot, tiedon saatavuus ja hyödyntäminen, tietoturva
- Liikenne- ja viestintäverkot, väylät ja verkkomarkkinat sekä liikenteen ja viestinnän energia- ja ympäristöasiat
Talous
3,45 mrd. € / 4,1 % valtion talousarviosta (2023).
Henkilöstö
Ministeriössä noin 190 työntekijää, koko hallinnonalalla 2 400 työntekijää (2022)
Hallinnonalan keskeiset virastot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Ilmatieteen laitos sekä eduskunnan valitseman hallitusneuvoston ohjauksessa oleva Yleisradio
Toimet liikkumisen ja liikunnan edistäjänä
Tavoitteet
- Suomi on kehittynyt edelläkävijänä kohti hiiletöntä liikennettä
- Liikenteen ja viestinnän verkot ja palvelut ovat helpottaneet arkea ja edistäneet elinkeinonharjoittamista
- Uudet toimintamallit ja innovaatiot ovat vauhdittaneet hyvinvointia ja kilpailukykyä
Toimenpiteet
- Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja olosuhteiden kehittäminen
- Kestävän liikennejärjestelmän edistäminen (muut kuin varsinaiset kävelyn ja pyöräilyn toimenpiteet)
- Yhteiskunnallisesti merkittävien urheilutapahtumien televisiointi
Keskeiset mittarit
- Kävelyn ja pyöräilyn osuus matkasuoritteesta
- Kävelyn ja pyöräilyn osuus matkaluvusta
- Koulumatkan kävellen tai pyöräillen kulkevien osuudet alle 5 km koulumatkoilla keskimäärin vuoden aikana
- Kävelyn ja pyöräilyn osuus työmatkoista
- Väestön yleisarvio kävelyn/jalankulun olosuhteille sekä jalankulkureittien kuntoon
- Väestön yleisarvio pyöräilyn olosuhteille
- Väestön tyytyväisyys pyöräreittien kuntoon sekä pyöräväylien määrään
- Pyöräliikenteen väylien keskimääräiset pituudet kilometreinä kuntaa kohden, km/kunta
- Loukkaantuneet jalankulkijat (hlöä) ja loukkaantuneet pyöräilijät (hlöä)
- Väestön tyytyväisyys kävelyn/jalankulun sekä pyöräilyn liikenneturvallisuuteen
- Pyöräilyn edistämisohjelman, -strategian tai jonkin muu vastaavan omaavien kuntien osuus
- Pyöräliikenteen määrää seuraavien kuntien osuus
- Pyöräväylien olosuhteista/toimivuudesta palautetta keräävien kuntien osuus
Keskeinen lainsäädäntö
- Tieliikennelaki
- Laki liikennepalveluista
- Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä
- Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta
- Laki sähköisen viestinnän palveluista ja asetus televisio- ja radiotoiminnasta
Keskeiset strategiat ja suunnitelmat
- Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma
- Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma
- Fossiilittoman liikenteen tiekartta
- Liikenneturvallisuusstrategia
Keskeiset resurssit
Arvioidut suorat panostukset:
- Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman avustukset, vaihdellut vuosittain 3,5-31,5 miljoonaa euroa (2020-2023)
- Liikkumisen ohjauksen valtionavustukset, 1,2 miljoonaa euroa (2023)
- Kävelyn ja/tai pyöräliikenteen edistämisohjelmien valtionavustus, 0,5 miljoonaa euroa (2022)
- Maantieverkon kävelyn ja pyöräliikenteen infran toteutus, vuosittain 27-28 miljoona euroa (2022-2023)
Arvioidut välilliset panostukset:
- Tieliikenteen turvallisuuden valtionavustus
Kehittämissuositukset (VLN:n määrittelemät)
- Integroidaan liikunta- ja liikkumisvaikutusten arviointi (LIVA) osaksi liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan lainvalmistelua ja suunnittelua sekä muuta valmistelua ja päätöksentekoa. Lisätietoa liikkumisvaikutusten arvioinnista osoitteessa: www.liikkumisvaikutukset.fi.
- Turvataan pitkäjänteinen ja riittävä kävelyn ja pyöräilyn valtionrahoitus tulevina vuosina.
- Korostetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä entistä enemmän terveysmotiivia sekä lisätään viestintää kävelyn ja pyöräilyn laaja-alaisista hyödyistä.
- Lisätään eri hallinnonalojen yhteistyötä eri hallinnontasoilla kävelyn ja pyöräilyn edistämistyössä, selkiinnytetään toimijoiden vastuut ja laaditaan eri hallinnonaloille selkeät tavoitteet kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Päivitetään kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma.
- Nostetaan kävely ja pyöräily ensisijaisiksi liikkumisvaihtoehdoiksi etenkin tiiviillä kaupunkiseuduilla. Kehitetään kävely- ja pyöräilyinfraa nykyistä nopeammin sekä nähdään kävely ja pyöräily ympärivuotisina kulkutapoina (talvihoidon kehittäminen).
- Selvitetään erilaisten taloudellisten ohjauskeinojen vaikutuksia kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi ja lisätään vaikuttavia taloudellisia kannustimia sekä jatketaan lainsäädännön kehittämistä.
- Kehitetään kävelyn ja pyöräilyn tietopohjaa ja seurantaa.
- Edistetään kävelyyn ja pyöräilyyn liittyviä digitaalisia sovelluksia ja palveluita sekä kävelyä ja pyöräilyä osana joukkoliikenteen kehittämistä ja osana palveluita sekä matkaketjuja.
- Edistetään kävelyn ja pyöräilyn turvallisuutta sekä kävely- ja pyöräilyonnettomuuksien tilastointia.
- Kehitetään MAL-sopimuksia kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä.
- Edistetään urheilutapahtumien televisioinnin yhdenvertaisuutta lisäämällä paralympialaiset yhteiskunnallisesti merkittävien tapahtumien listaan.
LUE LISÄÄ: VALTIONHALLINTO LIIKUNNAN JA LIIKKUMISEN EDISTÄJÄNÄ 2019–2023: LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖ